Odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty – tylko 1 proc. pasażerów o nie walczy
Na stronach Rzeczpospolitej ukazał się artykuł traktujący o odszkodowaniach za opóźnione lub odwołane loty, pt. „Podróżni coraz częściej skarżą się na linie lotnicze, ale niewielu ubiega się o odszkodowania” zawierający również kilka ważnych informacji przekazanych przez naszą Kancelarię adwokacką adw. Michała Ilnickiego. Zachęcając do lektury, jednocześnie przypominamy parę kwestii, o których szerzej napisaliśmy w sekcji odszkodowania za lot.
Na podstawie informacji Komisji Ochrony Praw Pasażerów w ULC, choć w 2006r. ogółem było 815 spraw zainicjowanych skargami pasażerów, a w 2016r. już 5175, to wciąż odsetek podróżujących, ubiegających się o odszkodowanie, pozostaje niewielki. Powodów takiej sytuacji jest zapewne wiele, jednak do najczęstszych należą:
- nieświadomość przysługujących pasażerom praw,
- brak chęci do poświęcenia czasu na dochodzenie roszczeń,
- zniechęcenie, po otrzymaniu od przewoźnika lotniczego odmowy uznania reklamacji.
W tym kontekście wypada nadmienić, że:
- pasażerowie opóźnionych lotów mogą powoływać się na prawo do odszkodowania przewidzianego w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 261/2004, jeżeli przybędą do ich miejsca docelowego trzy godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu,
- również w przypadku odwołania lotu przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do odszkodowania, a to:
- 250 Euro – dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
- 400 Euro – dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów;
- 400 Euro – dla wszystkich innych lotów (poza UE) o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
- 600 Euro – dla wszystkich innych lotów (poza UE) dłuższych niż 3 500 kilometrów;
- jeżeli pasażer chce samodzielnie podjąć działania, zgodnie z art. 205b ust. 4 ustawy Prawo lotnicze, pierwszym krokiem powinno być złożenie reklamacji do linii lotniczej – w tym zakresie pasażer może wzorować się na formularzu skargi udostępnionym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego;
- do odpowiedź linii lotniczej na reklamację należy podejść krytycznie – pasażer może zweryfikować, czy podane przez przewoźnika lotniczego okoliczności opóźnienia zaliczają się do tzw. nadzwyczajnych okoliczności, których wystąpienie powoduje, że odszkodowanie nie przysługuje.
Przydatne materiały dla pasażerów: