Startup, czyli jak przygotować się do rozmowy z adwokatem
Startup, to przedsięwzięcie biznesowe prowadzone w warunkach skrajnej niepewności. Kluczowym jest, abyś z jednej strony skupił się na jego realizacji, aby osiągnąć określony cel, jednakże nie zapominając o koniecznym i elementarnym prawnym zabezpieczeniu podejmowanych działań.
Od początku powinieneś przewidywać, co powinieneś zrobić sam, a co może być, bądź musi być zlecone na zewnątrz – np. zagadnienia prawne. Nie ma bowiem sensu, abyś poświęcał czas na pozyskiwanie od podstaw nowej wiedzy, gdy prowadząc sturtup chcesz wykorzystać posiadaną już wiedzę i doświadczenie na realizację unikalnego pomysłu biznesowego. Twojego pomysłu! To bowiem Ty wiesz najlepiej, jak wygląda Twój biznes, a im więcej dla niego czasu będziesz mieć, tym lepiej.
Zagadnienia związane z prowadzenia własnego startup-u mogą być wszelakie, np.:
To wszystko może i z reguły jest trudne (nie tylko) dla początkującego przedsiębiorcy. Bez względu na to jak wiele problemów dr Google jest w stanie rozwiązać za nas, jednak tam gdzie kończy się Internet, odpowiedź na faktyczne problemy w tym prawne należeć będzie do adwokata.
Jednak jak z tym adwokatem rozmawiać i o czym?
Przed spotkaniem z adwokatem warto, abyś zastanowił się nad kilkoma kwestami, które zaoszczędzą czas, pieniądze i ułatwią współpracę. Poniżej przykładowa ich lista:
- czy stosujesz metodę zarządzania, np. lean statrup;
- sporządź lub zleć przygotowanie planu Twojego biznesu. Nie musi to być w 100% plan procesów w firmie; wystarczy szkic – to i tak więcej, niż robi 90% przedsiębiorców. Powinien on zawierać m.in. Twoje oczekiwania związane z realizacją przedsięwzięcia.
- najlepiej już na jakiś czas przed spotkaniem z adwokatem, zapisuj lub nagrywaj, każdego dnia, pytania jakie przychodzą Ci do głowy oraz wątpliwości, które się pojawiają; a pojawiać się będą nieustannie, w przeróżnych momentach. Robiąc to systematycznie przed spotkaniem, będziesz mieć pokaźną listę.
- przygotuj posiadane dokumenty, np. listy intencyjne, projekty oferowanych Tobie umów współpracy np. franczyzy, podpisane porozumienia, projekty umów o kredyt, umów o dofinansowanie ze środków UE.
Planując spotkanie z wyprzedzeniem, bez trudu to przygotujesz i zobaczysz, że przyniosło to oczekiwane efekty.
Umówienie spotkania w Kancelarii we Wrocławiu albo w Leśnej
Spotkanie w Kancelarii adwokackiej we Wrocławiu albo w Leśnej możesz umówić telefonicznie lub mailowo, zaś wszelkie ważne informacje możesz przekazać tylko w bezpośredniej rozmowie – najlepiej w siedzibie Kancelarii. Jeśli wymaga tego sytuacja, może to być wyjątkowo inne miejsce, np. areszt śledczy.
Zasady ostrożności
Pamiętaj, że niektóre sprawy z adwokatem mogą i powinny być omawiane nie przez telefon czy mail, a tylko w osobistej rozmowie z obrońcą, a co za tym idzie co do zasady – w żadnej formie nie powinny być utrwalane! Ostatecznością może być kartka i długopis. Choć jeśli to możliwe – polegajmy na własnej pamięci.
Aby rozmowa przyniosła jak najwięcej korzyści, możesz:
- przygotować dokumenty związane ze sprawą;
- sporządzić listę świadków, w miarę możliwości z podaniem ich danych;
- sporządzić listę osób biorących udział w sprawie;
- przygotować pytania, które przychodzą Ci na myśl.
Tajemnica adwokacka
Pamiętaj, że adwokat zachowuje w tajemnicy wszystko, o czym dowiedział się w związku z wykonywaniem obowiązków zawodowych. Rozmowa z adwokatem objęta jest tajemnicą, która jest gwarancją praw – Twoich praw!
Koszty
Zgodnie z Kodeksem Etyki Adwokackiej, adwokat wyłącznie na życzenie Klienta może informować na temat stawek wynagrodzeń i metod ich obliczania. Toteż, aby zaoszczędzić Twój czas, proszę o nawiązanie kontaktu w dogodny sposób – mailowo bądź telefonicznie.